söndag 10 juni 2012

Betongjutning - fortsättning

Förra försöket av betongjutningen gick väl si sådär. Alla änglarna gick sönder och det ena rabarberbladet sprack på mitten när jag skulle ta bort bladnerverna som fastnat i betongen. Det andra bladet klarade sig bättre (men det gick av en bit på sidan) och fungerar nu som vattenuppsamlare under vattenkranen i trädgården. Vill du göra ett eget rabarberfat så finns det en beskrivning här.

Treåringens fotavtryck blev bra. Jag hällde några centimeter betong i en tom plastlåda och lät sedan sonen trycka ner båda fötterna samtidigt. Tanken är att göra hans avtryck i samband med varje födelsedag och lägga plattorna som en liten gång med trampstenar i rabatten.  Än är det ju inte så många, men de vi har ligger bland kryddväxterna.

Idag gjorde jag ett nytt försök med att gjuta änglar. Jag läste att matolja gör att det blir luftbubblor så jag hoppade över smörjningen av formarna och håller tummarna för att änglarna lossnar ändå. Om några dagar får vi se hur det gick.


2 kommentarer:

  1. Åh, bladet är verkligen vackert! Och mysig idé med sonens fötter, vänta bara tills hann är 15 då får du stora plattor :)

    SvaraRadera
  2. Betong är så fint! :) Vi gjorde en hel del betongpyssel förra sommaren som vi visade i vår blogg :)
    Ha det fint!
    /Johanna

    SvaraRadera